hundvilja

Direktlänk till inlägg 15 oktober 2011

Ruinsök i Johanneshus.

Av hundvilja - 15 oktober 2011 16:06

I dag packade jag träningsväskan och samåkte med Ronny och hans Sessan till Joahnneshus där det va dags för Ipo-r gruppen igen att köra ruinsök. Första gången jag va med på ruinsök där, har varit en gång på räddningstjänstens övningsplats här i stan då det tränats runisök vilket gick galant då. Syns på filmen jag la upp på bloggen från gången i Karlshamn då hon är kanon i både söket och markeringarna så det finns ju där. Pingla va inte alls med på noterna från början i dag, tror hon blivit för uppvarvad av att sitta i en främmande bil och vänta då hon blev bland de sista hundarna till att söka. Nästa gång ska jag ta henne bland de första då jag inte tror det är bra i början att hon triggar igång så för hjärnan och nosen tar semester.


Första utskicket så sprang hon förbli Anja och gick jämte henne och struntade fullständigt i henne som figge, Anja kämpade så gott hon kunde med att Pingla skulle intressera sig för henne och bollen men icke. Så vi fick gå tillbaka och dra fram köttbullarna;). Efter Pingla fått intresse för figgen så gömde Anja sig igen och då gick det bättre, sen va hon tillbaka på banan igen dit vi har kommit i träningen hitills. Ska prova med köttbullar för att få henne  intresserad av figgen  då bollen inte va prio ett nu. Hon markerade fint innan hon fick belöning så visst finns det där. Hon ska bara vänja sig och komma in i träningsmiljöerna samt träna på att bibehålla fokus på sin uppgift när det blir lite mycket. Allt va så spännande i dag i omgivningen, t.o.m kaninskit va bättre än att kampa med bollen och då är hon för varvad så den biten måste funka.


Det va en bra dag och trevliga träningskamrater. Men jag skulle ljuga om jag sa att jag inte är lite trött nu både jag och hund;).

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av hundvilja - 21 oktober 2012 19:20


Tiden har gått fort sedan jag tog över Pingla från hennes andra hem, nu har jag haft henne i 2 år då hon va 1 år fyllda när jag blev med denna omplaceringsvovve. Va mycket tvivel i början då det va så mycket hon hade med sig från sitt förra hem som j...

Av hundvilja - 27 november 2011 18:29

I dag träffades träningsgänget i Ipo-r gruppen för att träna räddningsök på övningsområdet. Blev imponerad av Pinglas motivation, hittade alla tre figgarna även om det va klurigt med vinden som började sätta fart innan stormen som drar över nu. Och j...

Av hundvilja - 22 november 2011 23:02


Stallhundarna  Ragnar och Pingla passar på att ta sig en liten vilopause när det blir tillfälle=).Pingla stormtrivs som stallhund och är helt slut när vi kommer hem då hon tar jobbet som gårdshund på fullaste allvar;). Nu hoppar hon även upp i fönstr...

Av hundvilja - 14 november 2011 20:18


Har inte tränat något på en vecka nu då Pingla varit med mig som stallhund hela dagarna och bara det ger en massa nya intryck och motion. Det ska inte bli för mycket heller av det goda då hon är känslig för nya situationer och behöver vänja sig för a...

Ovido - Quiz & Flashcards