hundvilja

Direktlänk till inlägg 24 oktober 2011

Det viktigaste först.

Av hundvilja - 24 oktober 2011 22:48

Ooops jag har en blogg, det hade jag nästan glömt;). Dagarna rullar på som sig bör. I söndags va jag på föreläsning med Barbro Börjesson, en intressant föreläsning med många bra frågeställningar och diskussioner =). Gillar att lyssna och ta del av andras erfarenheter och träningsfilosofier, amatörer som proffs. Alltid kan jag ta till sig något. Och en kvinna som har en väldigt lång hundhistoria bakom sig ligger inne med många erfarenheter som jag gärna tar del av. Jag har aldrig satt mig i ett fack som många gör, en del snöar in på ett enda sätt och även om det inte fungerar på deras hund så fortsätter de samma sak då de redan bestämt sig för att det är det enda rätta.  Jag testar mig fram, funkar inte det jag trott så är det mitt ansvar att söka vidare på svaret till frågan för att få min hund att förstå. Att fundera hund är roligt=).


Jag har inte lagt så mycket energi på att lägga upp en perfekt plan och stora mål på till tex lydnadsträningen utan det jag har som prio ett är att min hund ska fungera i det stora hela och det börjar jag med i vardagen. Vardagen ska funka och kännas lätt, med lätt menar jag att hunden och jag har en så bra kommunikation och samspel så dagarna flyter på utan en massa frågetecken utan att min hund har det klart för sig vad som gäller. Det gör min hund trygg och trygghet för mig är den stora nyckeln till att komma framåt med allt annat jag vill uppnå med min hund. Så jag pejlar av vad jag inte vill ha i min hundvardag sen börjar jag jobba på att forma min hund helt enkelt. Då Pingla va ett år då jag tog över henne så hade hon en hel lista med invanda, icke önskvärda beteenden så det va bara att börja jobba för att byta ut dem till de jag ville ha. I bland va det allt annat än kul då jag ville göra roliga saker som att börja träna på det ena eller andra men då vår relation inte fanns och inte heller kommunikation så blev jag tvungen att lägga allt sånt jag ville göra på is och fokusera på det hon behövde hjälp med.


Om relationen är skev vad det än må vara, om jag inte är lyhörd för min hunds signaler så kan allt annat vara också. Har jag en trygg relation och en stabil grund att stå på och att jag litar på min hund och den på mig så kommer resten av sig själv. Det är relationen i det vardagliga som bygger förutsättningar för all träning också. Jag måste vara en som min hund ser upp till, en som också respekterar min hund och kan vägleda henne på ett lugnt och balanserat sätt. En bra relation och kommunikation i vardagen och allt vad den innebär är det viktiga, träning och samarbete är den godisbit jag kan njuta av sen då den förstnämna delen är stark. Så resonerar jag.


Pingla går mer och mer in i ett lugn, hon känns stabil och lyhörd. Bandet mellan oss stärks för var dag och det är nu jag njuter varje minut av att vara hundägare. Mitt första mål är uppnått och det gör mig glad. Älskar min lilla svartvita fara och har fått den kredit jag inte trodde skulle komma. Så nu när den relation och kommunikation som krävs byggts upp så kan vi börja utforska allt spännande som finns att utvecklas tillsammans inom=). Jag lär mig något nytt varje dag om både henne och mig och det är det som är så häftigt med att  leva ett hundliv, inte bara att jag får erfarenhet i hur jag kan göra i vissa situationer för att det ska bli bra utan också att jag lär känna mig själv bättre tack vare Pinglas hjälp=). Vänskap handlar om att ge och ta och så funkar det även i relationen med min hund:)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av hundvilja - 21 oktober 2012 19:20


Tiden har gått fort sedan jag tog över Pingla från hennes andra hem, nu har jag haft henne i 2 år då hon va 1 år fyllda när jag blev med denna omplaceringsvovve. Va mycket tvivel i början då det va så mycket hon hade med sig från sitt förra hem som j...

Av hundvilja - 27 november 2011 18:29

I dag träffades träningsgänget i Ipo-r gruppen för att träna räddningsök på övningsområdet. Blev imponerad av Pinglas motivation, hittade alla tre figgarna även om det va klurigt med vinden som började sätta fart innan stormen som drar över nu. Och j...

Av hundvilja - 22 november 2011 23:02


Stallhundarna  Ragnar och Pingla passar på att ta sig en liten vilopause när det blir tillfälle=).Pingla stormtrivs som stallhund och är helt slut när vi kommer hem då hon tar jobbet som gårdshund på fullaste allvar;). Nu hoppar hon även upp i fönstr...

Av hundvilja - 14 november 2011 20:18


Har inte tränat något på en vecka nu då Pingla varit med mig som stallhund hela dagarna och bara det ger en massa nya intryck och motion. Det ska inte bli för mycket heller av det goda då hon är känslig för nya situationer och behöver vänja sig för a...

Ovido - Quiz & Flashcards