hundvilja

Alla inlägg under september 2011

Av hundvilja - 29 september 2011 20:04


  Jag tycker bara mer och mer om min svartvita fara=). Den relation vi börjar få nu är något jag verkligen saknat efter Frida gick bort ( min förra tik som blev 10 år). Det tog sin tid men det är det värt=).

Av hundvilja - 26 september 2011 16:28

I dag går det inte i många knop, vi har bara gått mindre kiss och bajsrundor samt suttit på stan och tittat lite. Det behövs dagar där det inte händer någonting så hundarna lär sig att koppla av. Annars blir bieffekter om det ska hända saker varje dag att hundarna förväntar sig det, går upp i varv och sen undrar folk varför hunden stressar när de bara ska gå en kisserunda sen hem igen och hunden vankar, piper och inte kan koppla av då den inte vant sig vid att ha tråkigt.


Var och en känner ju sin hund bäst, Pingla kan slappa några dagar men är en hund av mycket motor som inte är gjord att trivas som en soffpotatis eller sällskapshund en längre period men för den sakens skull så accepterar hon nu även när det är tråkigt men det ska vara en balans. Skulle jag velat ha en lufsandes soffpotatis så hade jag köpt en st bernhard;). Jag har filat på att få en bra av och på knapp. Inne vill jag ha en lugn hund, ute också så länge vi inte ska göra något som kräver motivation och power för då ska hunden vilja prestera. Inne är Pingla cool lugn och ute har det blivit mycket bättre, men är en del kvar då det finns tendens fortfarande att varva upp lite för mycket så fort kopplet åker fram då hon har en förväntning på att vi ska jobba och främst om det är andra hundar som också ska följa med. Sen tragglar vi koppelgåendet då hon går fint vid sidan när vi är själva i harmoni men i början vid promenad med andra hundar så ska det tramsas hit och dit och det bara står framåt i hjärnan på henne. Men vi jobbar på.


Men  bland går vi bara ut och sätter oss och tittar samt lullar runt, allt ska inte vara träning då inom det mesta om det så är agility, sökträning, lydnad eller vallning så går instinkterna igång och det blir en stress. Men all stress påverkar inte hunden negativt då det finns både en positiv stress och negativ, det är upp till ägaren at läsa av sin hund när det slagit över till den negativa och bryta.

Allt för många gånger ser jag hundar som är sönderstressade men ingen gör något åt det eller ens tar hjälp och försöker. Hundar som får skälla konstant när de ser andra hundar eller besökare kommer men ingen gör något för att vägleda att det inte är ok men gnäller sedan hur jobbigt det är. Hundar som biter sönder hemmet då den inte fått lära sig i sin takt att det är tryggt att lämnas osv. Jag har sagt aldrig mer en omplacering och även hur bra det börjar bli nu snart ett år efter så vet i tusan om jag fotfarande inte håller på den åsikten. Hade jag fått spola tillbaka tiden sen jag tog över Pingla så hade jag verkligen INTE gjort det. Nej jag fokuserar på nuet och framtiden nu då det tog mycket energi, tankar och kraft på att nå dit vi är idag.


Satt på en bänk i stan med Pingla liggandes nedanför på marken. En äldre dam kom fram och frågade om hon fick klappa henne, brukar inte tillåta det men i dag så gjorde jag det. Blev en aning förvånad då hon utan att ens tänka la sig med magen i vädret och ville bli klappad av damen. De gosade en stund, hade aldrig gått förut då hon gömde sig bakom och morrade med rest ragg på främmande människor. Sen hoppade Pingla upp och satte sig bredvid mig på bänken och gav mig en puss. Äkta kärlek♥ =). Jag älskar min svartvita lilla fara.

 

Av hundvilja - 25 september 2011 16:39

I dag bar det av med några träningskompisar till räddningstjänstens övningsplats för att träna ruinsök för första gången. Va lite spänd över hur Pingla skulle hantera den miljö som är inne i containrarna då det är kolsvart, söndereldat och stinker brandrök samt är bråte lite här och där. Ingen reaktion alls när vi vallade igenom området utan hon va mest nyfiken. Första påsläppet så sprang hon in genom öppningen där jag släppte henne för att springa igenom hela byggnaden och runda av där vi hade gått i början och kom ut ur den andra dörren för att utan min inverkan hålla kvar fokus på sin uppgift och springa in igen där hon kom ifrån. Hon älskar verkligen detta och i dag markerade hon mer bestämt, hon har ett riktigt grovt skall=). De andra två gångerna skötte hon också galant. Detta är verkligen kanonkul, vi har hittat något som båda brinner för och det ska bli så kul att utvecklas med henne=).

Av hundvilja - 24 september 2011 00:43

Från i somras. Tröttnar aldrig på detta söta klipp när Pingla kämpar med att få fatt i pipen utan att behöva simma;). Envis och smart är hon =)

Av hundvilja - 22 september 2011 18:20

I dag gick jag till planen för att fila på det fria följet samt läggandet. Fria följet satt som en smäck och jag blev så förvånad då hon har varit så svårmotiverad och trög men i dag va hon helt med på noterna och gick kanon vänster om där hon gärna trängt då hon inte varit fullt koncentrerad innan. Läggandet under gång satt bättre i dag men behöver tempas upp men det kommer:). En sådan bra dag där det känns att man är ett team, precis som om hon har mognat eller att det beror på att vår relation och kommunikation blivit mycket bättre sista månaden.


När jag tränade så kom en gubbe, ursäkta men gubbe är ok att kalla någon som gör som han gjorde. Han stannade en bra bit bort på cykelvägen och glodde. Till slut så undrade jag varför han inte gick då jag va en bra bit bort på planen och tränade. Kanske är för att jag har Pingla lös även om hon va vid min sida tänkte  jag och kopplade henne för att visa respekt. Jaha och vad gör gubbfanken då? Jo han släpper sin hund medvetet så den kutar över hela planen fram till oss men kom inte ända fram då jag vrålade Gå väck, jag brukar uppfattas som rätt läskig för andra hundar som vill fram men så är det bara. Hatar när folk inte visar respekt och det är min skyldighet att fösa bort rännande hundar så dom inte kommer fram till min. Sen kallade gubben in hunden som ingenting och gick iväg. Sånt är drygt.


Men i allmänhet har dagen varit mysig med en glad Pingla=). Snart blir det en långrunda.

Av hundvilja - 21 september 2011 15:08

Helt slut i dag efter agillityträning. Tränar passivitet här medans Frank tränar Simba på banan. Stor skillnad från då jag tog över henne då hon knappt va kontaktbar vid störinga omgivningar med andra hundar och inte främst Simba som är som amfetamin för henne;). Det som syns här är det jag strävar efter, att hon ska komma på sig själv utan min inverkan och kontrollera sina impulser som här när hon är på väg at dra iväg men hejdar sig. Blev lite tjatigt med kommandot "vila"  som jag använder mig av då hon ska koppla av och vänta på sin tur. Skulle kallat hennes namn och fått ögonkontakt från början men duktig va hon trots en tjatig matte;)


Sen provade jag hindret för första gången inför klass 1 då vi inte tränat det innan. De två första gångerna va som hon inte gjort annat men tredje gången va hon ofokuserad så rundade men avslutade såklart med ett lyckat hopp och sättande=). Söta tjejen.

Av hundvilja - 20 september 2011 14:07

Gick till parken för att köra lite moment ut klass 1 i dag men det va inget kul, jag va trött och Pingla hade hellre bara legat och kollat på fåglarna. Helt ok när jag inte heller känner mig sugen på att träna men trisst när hon är så svårmotiverad när jag verkligen vill;). I bland skulle det vara kul att få känna hur det är att träna med en hund som har mycket "will to please"och skulle gå över eld bara för en boll som en del vänner har. Som skriker av lycka så fort träningskopplet åker fram. Pingla är riktigt följsam när det passar henne, som vid agillityn härom dagen. Då skulle hon kunnat köra hur länge som helst kändes de som men matte blev slut efter två varv;).


Linförningen går kanon ibland men i bland så skiter hon i vilket och när jag då ställer krav på att det är det vi ska göra så antingen blir hon ännu mer nochalant eller så lyckas jag tagga upp henne från hennes dvala och vi kan mötas på halva vägen med ok resultat. Det fria följet sitter dåligt, en liten stund orkar hon sen hasar hon efter och släpper fokus. Så vi får ta det i hennes takt, drygt att jag inte hittar någon belöningsbild som hon brinner för ordentligt. Hon är en hund av den typen att hon gärna vill ha bollen tex men drar jag ut på det och hon inte får den direkt så kan hon strunta i den och belöna sig själv med något annat om hon får. Så det kvittar vad jag har om hon är på det humöret för då är hela träningsplanen full med belöning om det så bara är en kråka eller en kotte. Det är då jag blir gråhårig:).


Inkallningen med sättande sitter perfekt, ställandet börjar sitta men ska finslipas då hon inte är klockren på att frysa direkt utan tar gärna ett steg extra. Läggandet går segt, visst lägger hon sig men det går i sloooow moootion så det har vi fått backa i och koncentrerar oss på det från sittande. Apporten är felri och hindret har vi inte haft möjlighet att träna in än.


Så i eftermiddag tar vi en slappdag sen i kväll ska vi en runda till fåren.

 

Av hundvilja - 19 september 2011 20:42

Hundvärlden är precis som hästvärlden. jag har hållit på med hästar sen barnsben men har en pause nu och fokuserar på hunden fullt ut. Något som är facinerande har jag märkt är hur många har synpunkter på hur andra gör eller inte gör med sina hundar, även jag har varit där och snosat. Men märkte ganska snart att det är fasen lättast och bäst att hålla mig till det jag tror på och sköta mitt. Jag älskar kritik och hör gärna vad andra har för erfarenheter och ideer, kanske är det något jag kan ta till mig och lära mig av eller så kan jag kasta det i soptunnan.


Jag älskar att lära mig nya saker, felet är oftast att jag förminskar mig själv i andras ögon i stället för att lyssna på min intution. Intriger är något jag undviker. Jag har provat de flesta träningsmetoder men börjar mer och mer hitta mitt sätt att träna och umgås med min hund i vardagen. Jag är konsekvent, kan nog uppfattas som en regelmorsa för de som har sina hundar som sina små "bebisar"och ger dem fria tyglar i vardagen men för den sakens skull vill jag inte vara hård utan rak så hunden känner sig trygg och vet från dag till dag vilka regler som gäller i vardagen. Alla hundar måste lära sig vad matte/ husse vill, när de sen vet det så kan jag kräva att den gör som jag säger.


Huvudsaken i min hundvardag är att jag och min hund har roligt och att det är ömsesidigt. De dagar jag inte har tålamod eller känner mig i balans så ger jag tusan i att träna då det bara är bäddat för en konflikt då jag självklart inte är rolig att lyssna på även om jag lägger på ett fejksmile så känner ju Pingla min energi att matte borde göra något annat i dag=).


I dag har vi bara varit och haft roligt. Min söta från i dag:

Ovido - Quiz & Flashcards