hundvilja

Direktlänk till inlägg 25 oktober 2011

Den viktiga leken.

Av hundvilja - 25 oktober 2011 20:33




Då jag tog över Pingla så gjorde jag ett stort fel, lät henne leka okontrollerat med vänners hundar då deras hundar va vana att få göra så runda hit och runda dit och det fick jag äta upp senare. Pingla blev lätt blockerad och gick in i en manisk jaktlek där hon sprang efter och från den ena till den andra, hon hade inte så mycket erfarenhet heller av umgänge med andra hundar enligt ägaren så självklart blev det ju himmelriket. Då vi inte hade skapat en relation och kommunikation å det va så nytt så kunde jag stå och vråla halsen av mig utan att hon ens vek örat åt mitt håll, klart det då det roligaste hon visste då va att få ränna i full fart efter de andra hundarna och kontrollera minsta rörelser de gjorde. Jag va också grön på stresssymtom och att läsa av hennes signaler. Hade jag gjort rätt hade jag börjat med att umgås med henne ensam så vi hade lärt känna varandra och byggt upp en kommunikation som fungerade.


Men man ska lära sig av sina mindre bra val och misstag så en dag sa jag att nu får det vara slut, så här vill inte jag ha det. Så fort vi skulle träffa andra hundar och gå så sket hon fullständigt i att lyssna då hon inte hade  lärt sig vad som gäller och det va mitt fel. Det va då jag började planera och bli självkritisk i allt jag gjorde. Det tog sin tid att bryta mönstret att hon skulle förstå och lära sig att det inte va okej att börja leka så fort det passade henne, att gå en runda med hundarna lösa utan att hon skulle uppmana till lek och inte stressa upp sig av förväntningen. Vi fick börja jobba med alla tre hundarna (min sambo) har två BC också som va vana att få ränna hejdlöst runt omkring under rundorna och styra tempot så det va inte bara Pingla utan hela flocken som behöved hjälp att vägledas in i de nya reglerna. Efter mycket gråa hår, svett och också tårar så är rundorna i dag lugna och målet att kunna gå och prata lugnt med strosande hundar som nosar här och där är uppnått. Sen får de sålart leka när vi ger tillåtelse men under kontrollerade former då det annars lätt spårar ur och övergår i något som lätt kan jämnföras med en visp i en gräddskål, det liksom bara flyger hundar hejdlöst överallt och det är inte ok.


Det är inte ofta i dag Pingla får tillåtelse att just "leka" med andra hundar förutom Simba och Sanna någon gång då det är lätt att hon kommer tillbaka i gammalt beteende som i sin tur påverkar henne negativt i form av stress och blockering då hon aldrig någonsin självmant avslutar leken utan det måste den andra hunden göra och gör den inte det så kan hon springa sig fördärvad så där måste jag gå in och bryta och visa att det räcker. Jag anser inte att en hund behöver leka med andra hundar varje dag, ens varje vecka. Den roliga lekkompisen ska vara jag. Jag ska både vara någon som är lön att lyssna på, som både vägleder, fostrar, ger trygghet och sist men inte minst är rolig att leka med och vara nära.


Jag lekar ofta med min hund, med leka menar jag utan något hjälpmedel som kamptrasa, boll eller annan leksak utan med kroppspråk och beröring. Jag bjuder in till lek och Pingla är aldrig sen att hänga på. Vi jagar varandra, här är jag dock noga med att vara den som jagar och hon får springa mer än att hon ska jaga mig då det lätt kan bli för mycket och jag vill tona ner det beteendet lite. Vi brottas, här gäller inga regler mer än att det är jag som bestämmer intensiteten i hur hårt vi leker. Pingla får knaga på mig med framtänderna som hon gärna gör likt en symaskin, hon får greppa tag i mig, hon får studsa på mig och lägga sig över mig när jag är den som ligger ner. Sen kan jag ta tag i skinnet och dra hit och dit, knuffa henne, brotta ner henne men allt är på lek och hon älskar det. När jag är nöjd så reser jag mig bara upp och går och hon bryter drekt och  börjar återgå till promenaden med att nosa runt. Skulle det vara så att hon slutar leka med mig när jag leker så ser jag till att hon återgår till leken för att sedan avsluta. Jag börjar och avslutar i allt vi gör.


I kväll lekte vi på fotbollsplanen och hade jättekul, pingla studsade på mig när jag låg ner som en fotboll och det såg nog skumt ut för de som inte visste vad vi gjorde. Leken har stärkt vår relation, jag ska vara den roliga i hennes ögon och inte andra hundar. Ser i bland folk som låter deras hundar träffa och leka med andra hundar var dag och sköta allt själva, som får bestämma när de ska hälsa på andra hundar, främmande som bekanta och det blir där efter också. Min förra tik jag hade i 10 år va lätt på den biten då hon inte såg någon mening med att bry sig om och leka med andra hundar men hon hade något annat som hon va svag för och det va vatten men det är en helt annan historia:).



 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av hundvilja - 21 oktober 2012 19:20


Tiden har gått fort sedan jag tog över Pingla från hennes andra hem, nu har jag haft henne i 2 år då hon va 1 år fyllda när jag blev med denna omplaceringsvovve. Va mycket tvivel i början då det va så mycket hon hade med sig från sitt förra hem som j...

Av hundvilja - 27 november 2011 18:29

I dag träffades träningsgänget i Ipo-r gruppen för att träna räddningsök på övningsområdet. Blev imponerad av Pinglas motivation, hittade alla tre figgarna även om det va klurigt med vinden som började sätta fart innan stormen som drar över nu. Och j...

Av hundvilja - 22 november 2011 23:02


Stallhundarna  Ragnar och Pingla passar på att ta sig en liten vilopause när det blir tillfälle=).Pingla stormtrivs som stallhund och är helt slut när vi kommer hem då hon tar jobbet som gårdshund på fullaste allvar;). Nu hoppar hon även upp i fönstr...

Av hundvilja - 14 november 2011 20:18


Har inte tränat något på en vecka nu då Pingla varit med mig som stallhund hela dagarna och bara det ger en massa nya intryck och motion. Det ska inte bli för mycket heller av det goda då hon är känslig för nya situationer och behöver vänja sig för a...

Ovido - Quiz & Flashcards