hundvilja

Alla inlägg den 4 november 2011

Av hundvilja - 4 november 2011 18:11

I tre dagar nu har jag knappt tränat något alls, bara låtit henne jobba själv med nosen, letat godis mest. I dag bad hon själv om att vi skulle träna lydnad haha;). Körde lite positioner i hallen och jisses vilken fokuserad hund, va som jag hade ett taijt gummiband mellan oss och hon följde minsta vändning och rörelse. Hon ska få längta i morgon också sen på söndag ska jag köra lite lydnadsmoment igen, ska fokusera lite mer på snabba lägganden och kolla så apporten sitter som den ska. I dag gick jag med en bekant och hans hund bort till Tubbatorg och tillbaka. Pingla hade bara fått sin mogonkissrunda innan så hade en aning för mycket spring i benen för att sköta sig som jag ville i kopplet, hon fick sträcka ut sig någon minut på hemvägen och då försvann lite energi iaf.


Väl tillbaka i stan så lullade hon bra som hon ska, kunde gärna gjort det lite innan men men det är en övningsak. Om det sitter med några hundar att inte tävla vem som ska vara först i kopplet och inte smådra så är det som inget gäller då vi träffar en annan hund vi inte brukar gå med. Men ombyte och träning ska fixa det. Är ju precis som att säga att hunden lyder kanon hemma men blir en jäkel som inte alls lyssnar ute, då är det ju för att man inte tränat i olika situationer och miljöer, samma sak funkar hon med nya hundar och helst då hundar med mycket intresse  av henne och energi. Nu är jag precis hemkommer från långasjön. Vi gick en runda vid vattnet i mörkret, borde fixa en pannlampa för jag ser ju bara någon meter framför mig så det blev lite svordomar när jag snubblade fram där i skummet;).

Ovido - Quiz & Flashcards