hundvilja

Direktlänk till inlägg 18 september 2011

Lyckad dag med ipo-r träning.

Av hundvilja - 18 september 2011 00:20

I dag tränade jag med Mirre och hennes två schäfrar, Yla och unghunden Boss. Jag har snöat in på Ipo-r och det har jag Mirre att tacka för då jag inte hade en aning om vad det innebar för en månad sedan=). Är  grön och måste lära mig momenten och reglerna, inte för att jag tvunget ska tävla i framtiden utan för att det ska bli rätt från början. Små enkla tips har jag fått som underlättar en massa och som jag tror på fullt ut. I dag körde Pingla sitt första Ipo spår, i stället för sele och långlina som vi kört lite med innan och det gett henne mer utrymme att fladdra hit och dit långt ifrån spårkärnan så åkte halsband och två koppel på. Ipo spår skiljer sig från traditionellt spårarbete då det är en påsläppspunkt iställer för upptagsruta. Domaren följer med hela spåret och granskar hunden noga och då är det viktigt att hunden har nosen lågt i backen, är koncentrerad och går i ett jämt tempo och inte far i luften på vittring hit och dit då det inte finns utrymme på tävling för de misstagen..



Man kan välja att antingen ha påvisande med ligg, sitt eller apportering. Jag ska lära in ligg. Halsband och koppel mellan frambenen gör att det hjälper hunden att sakta ner, och söka sig neråt i spårkärnan mer än med vanlig spårsele då när hunden drar så dras den aoutomatiskt bak och uppåt vilket blir fel här då nosen ska ligga lågt i spårkärnan och att hunden lär sig precision från början att det är fram/ner som gäller och vara nogrann. Man hjälper inte hunden med jobbet utan släpper den fram men står still om den tappar kärnan och ger den inte chans att bege sig iväg långt från spåret.


Sen körde vi lite Ytsök. Frank va figge till Mirres hundar. Sen va Mirre  figge till Pingla, men Pingla verkade inte ha kopplat att det va sök vi hade påbörjat utan fladdrade förbi Mirre och väntade på bättre dagar typ. Andra gången så satt det kanon, hon skallmarkerar bra nu och är heltänd vilket är kul att se.=)).


Nu har jag lite ny kunskap och insperation som jag ska träna och fila på i veckan.


Tack Mirre och Frank för en rolig och lyckad träning.


Pingla skallmarkerar då hon hittar gömd figge vid ytsök=):


 
 
Teija

Teija

18 september 2011 09:43

Hallå

Vilken glad blogg. Och lilla filmsnutten fick mig verkligen att dra upp smilbanden.
Vilken duktig tjej du har!!!
Du är så duktig, Linda. ;)

Jo men visst hade vi kunnat traska en runda nån dag. Vi får höras av.

Ni får gärna komma in på fika om ni känner för det nån dag :)

Ha de gott nu. Ta hand om Dig.

Många kramar

http://fevites.se

 
Jennifer

Jennifer

22 september 2011 12:04

Vilken fin markering hon gör! :) Har ni tävlat något?

http://www.MBcharlie.bloggplatsen.se

hundvilja

22 september 2011 12:57

Nej vi har bara testat ytsök 5 gånger allt som allt, spårat en gång och ruinsöket har vi inte testat än. Skallmarkeringen gjorde hon självmant andra gången. Så vi är så gröna vi bara kan. Har en väninna som tränar så jag ser fram emot att lära mig mer och få en sammanfattning på hur allt ska fungera så det blir rätt från början=).

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av hundvilja - 21 oktober 2012 19:20


Tiden har gått fort sedan jag tog över Pingla från hennes andra hem, nu har jag haft henne i 2 år då hon va 1 år fyllda när jag blev med denna omplaceringsvovve. Va mycket tvivel i början då det va så mycket hon hade med sig från sitt förra hem som j...

Av hundvilja - 27 november 2011 18:29

I dag träffades träningsgänget i Ipo-r gruppen för att träna räddningsök på övningsområdet. Blev imponerad av Pinglas motivation, hittade alla tre figgarna även om det va klurigt med vinden som började sätta fart innan stormen som drar över nu. Och j...

Av hundvilja - 22 november 2011 23:02


Stallhundarna  Ragnar och Pingla passar på att ta sig en liten vilopause när det blir tillfälle=).Pingla stormtrivs som stallhund och är helt slut när vi kommer hem då hon tar jobbet som gårdshund på fullaste allvar;). Nu hoppar hon även upp i fönstr...

Av hundvilja - 14 november 2011 20:18


Har inte tränat något på en vecka nu då Pingla varit med mig som stallhund hela dagarna och bara det ger en massa nya intryck och motion. Det ska inte bli för mycket heller av det goda då hon är känslig för nya situationer och behöver vänja sig för a...

Ovido - Quiz & Flashcards